2017. március 9., csütörtök

Majonéz [ – amibe az kerül, amit Te jónak látsz]


- 2db tojás sárgája
- 2 dl olívaolaj (vagy: tökmagolaj/meggymag-olaj/szőlőmag-olaj/stb. – amit szeretsz)
- 3 teáskanál mustár
- 2 teáskanál cukor (vagy: édesítő)
- 1 - 1,5 db citrom leve  
- joghurt (vagy: tejföl) ízlés szerint
- fűszerek: só, bors
(- vegeta – elhagyható)

A tojásfehérjét félreteszem a reggeli rántottához J, a tojások sárgáját egy keverőtálba teszem, majd egy fakanál segítségével kissé megkeverem. Ha ’betörtem’ a tojások sárgáját, akkor egy teáskanál olajat (lehet bármilyen, aminek szeretjük az ízét, én eddig meggymag – olajjal, olívaolajjal és szőlőmag-olajjal készítettem) teszek rá, és lassú keveréssel – úgy hogy ne csapja ki a tojás az olajat – lassan elkeverem a tojás sárgákkal. Ha úgy látom elkeveredtek, akkor jöhet a következő kiskanál, és ugyanígy lassan keverem tovább, s ezt még kétszer megismétlem (összesen négyszer teszek teáskanálnyi olajt és keverem el lassan). Látni lehet, hogy a tojás már sűrűsödik az olajtól, ekkor már nagyobb adagokban, bátrabban lehet adagolni, de mindig lassan keverni! Ha beletettem az összes olajt, akkor jöhet a mustár: ezt is adagokban hozzáadom, és közben mindig elkeverem. Ha kész van, akkor most jön a fűszerezés: mehet bele az édesítőszer vagy cukor (ha véletlenül folyékony édesítőszert tennél bele, akkor se ijedj meg, tegyél bele egy teáskanálnyit most, a végén még utána- ízesítheted, ha úgy érzed nem elég édes). Utána a citrom, majd a só, bors, illetve ha valamilyen különleges majonézt szeretnél (pl. sült hús mellé), akkor, amit még kitaláltál: kakukkfű, borsikafű, stb. stb. Én alapból nem szoktam mást beletenni, de a képzelet nem szabhat határt. A fűszerekkel együtt alaposan összekeverem, és egy picit megkóstolom, mert már most érezhetőek az arányok, most is pótolhatok valamit, amit kevesellek, de a végén is; viszont ha nagyjából elégedett vagyok vele, akkor folytatom: mehet bele a tejföl vagy a joghurt, vagy a kettő keveréke. Azért nem írtam mennyiséget ezekből, mert mindenki másfajta majonézt szeret, a színe, az állaga, az íze itt már attól függ, hogy mennyi tejtermék kerül bele. (Nekem egy nagydoboz joghurt – tejföl keverék bele szokott kerülni.) [Első hallásra bonyolultnak tűnik ez a recept, de ha kétszer elkészíted, harmadik alkalommal már rutinból menni fog, mert sokkal egyszerűbb, mint így visszaolvasva, leírva. :-/ ]   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése